• Bladzijden: 320
  • Datum: 4/12/2012
  • Uitgeverij: Atlas Contact
  • Verdeeld door: VBK België
  • EEN GESCHIEDENIS VAN BELGIË Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • EEN GESCHIEDENIS VAN BELGIË Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Een boek over de geschiedenis van België, velen zouden er nog niet aan denken om het te lezen. Maar dit boek is wel heel bijzonder. De ondertitel geeft de doelgroep aan 'voor nieuwsgierige kinderen (en hun ouders)'. Na een tiental bladzijden zal je algauw merken dat het voor iedereen is vanaf 11 jaar, ook voor volwassenen. Tieners zullen zich in hun sas voelen omdat het geen kinderboek is en de geschiedenis weergeeft als een verhaal. Volwassenen zullen dit boek ervaren als zeer aangenaam om lezen.

Het is niet saai, maar boeiend. Het is niet overdonderend, maar gemoedelijk. En als lezer zal je  verrassend veel nieuwtjes ontdekken die je nooit op de schoolbanken of andere geschiedenisboeken te lezen kreeg. Heel wat termen en woorden krijgen een uitleg, zoals 'aandelen' of 'aflaten'. Hierdoor hoef je absoluut geen voorkennis te hebben om dit werk te lezen. Het start chronologisch vanaf de prehistorie tot en met de twintigste eeuw.

Het boek is uitermate geschikt als naslagwerk. Elk hoofdstuk staat los van een ander en behandelt een tijdperk of gebeurtenis. Een uitgebreide inhoudstafel helpt je op weg ondersteund door een 15 bladzijden tellend register. Doch dat laatste bevat een aantal tekortkomingen. Zo vind je er wel verwijzingen naar de Tachtigjarige Oorlog maar niet naar de twee wereldoorlogen, die moet je dan zoeken in de inhoudstafel.

Dit kan echter mijn enthousiasme voor dit boek niet temperen. Je komt van het ene verhaal in het andere terecht, dikwijls zal je verstomd staan, een andere keer is het komisch om dan even de tijd te vergeten en algauw aan het volgende hoofdstukje te beginnen.

Tags: België, Geschiedenis