• ISBN: 9789490382865
  • Bladzijden: 464
  • Datum: 21/07/2014
  • Uitgeverij: Witsand Uitgevers
  • DE SLUISWACHTER VAN DE IJZER Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE SLUISWACHTER VAN DE IJZER Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De onderwaterzetting van de IJzervlakte einde oktober 1914 was één van de bepalende factoren van de Eerste Wereldoorlog. De oprukkende Duitse legermacht werd gestuit en de weg naar Noord-Frankrijk en Groot-Brittannië werd in hoge mate versperd. Vier jaar lang werd er een loopgravenoorlog uitgevochten, met herhaalde Duitse pogingen tot doorbraak. Vier jaar lang ook was er nauwelijks beweging in dat front, hooguit enkele honderden meters of een paar kilometer.

De auteur gaat op zoek naar een van de hoofdfiguren van de geslaagde inundatie van de IJzervlakte, Hendrik Geeraerts. Onderweg ontmoet hij ook Karel Cogghe, een andere hoofdrolspeler bij deze gebeurtenis. Daarnaast maken we ook uitvoerig kennis met enkele hogere Franstalige officieren, die ook hun rol speelden, maar achteraf ook probeerden de belangrijke rol van beide Vlaamse burgers uit te vlakken ten voordele van de militairen.

Het heeft lang geduurd eer sluiswachter Karel Geeraerts definitieve erkenning kreeg voor zijn rol. Het verhaal van de onderwaterzetting is complex, niet alleen omdat er meerdere pogingen ondernomen werden, maar dus ook omdat sommige actoren het verhaal achteraf enigszins bijkleurden. Benedict Wydooghe heeft een berg werk verzet om deze speurtocht naar de waarheid tot een goed einde te brengen.

Hij slaagt er evenwel slechts deels in om die ingewikkelde en boeiende gebeurtenissen van een eeuw geleden op heldere wijze tot bij de hedendaagse lezer te brengen. Regelmatig verdrinkt het verhaal van zijn zoektocht in details die er helemaal niet toe doen: een korte ontmoeting met een vriendelijke studente, de maaltijd van de auteur in een horecazaak, een afspraak met iemand waarvan de auteur verkeerdelijk dacht dat die verwant was met Hendrik Geeraerts, een uitvoerige beschrijving van het geluid van obussen, ...

Letterlijk alles over zijn zoektocht wil Benedict Wydooghe vertellen. Is het niet de taak van de uitgever om hierin de auteur te begeleiden en te zorgen voor meer chronologie en helderheid? Dit boek had zoveel beter kunnen zijn mocht er iemand een dikke rode potlood gehanteerd hebben en bovendien wat selectiever zijn in de keuze van de foto's.

Ondertitel: "Sterk water. Op zoek naar Hendrik Geeraerts' Eerste Wereldoorlog".

Tags: Eerste Wereldoorlog