• ISBN: 9789058268259
  • Bladzijden: 280
  • Datum: 7/11/2011
  • Uitgeverij: Davidsfonds Uitgeverij
  • DE OUDSTE RONDE VAN VLAANDEREN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE OUDSTE RONDE VAN VLAANDEREN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Laat je niet verrassen door de titel van het boek: het handelt niet over de bekende wielerronde maar is een ode aan de geschiedenis en het erfgoed van Vlaanderen. De samenstellers nemen je mee op een archeologische reis doorheen de eeuwen in onze gewesten. Onderweg houden we halt bij tientallen plaatsen met een geheugen. Elke plek vertelt zijn uniek verhaal: van een Neanderthal-kampplaats uit de ijstijd in Veldwezelt-Hezerwater, een kampplaats van rendierjagers in Kanne, een moerasbos met kostbaar wapentuig in de buurt van Hamme tot en met het strijdtoneel van de Groote Oorlog. De oudste Ronde van Vlaanderen wijst je in woord en beeld de weg naar de locaties waar deze gebeurtenissen plaatsvonden. Daarnaast gaat er veel aandacht naar de diverse technieken die worden aangewend bij het archeologisch onderzoek, met ondermeer de luchtfotografie en de impact die deze discipline gehad heeft en de nieuwe inzichten die het teweegbracht.

Het boek is luxueus uitgegeven op groot formaat met een harde cover en gedrukt op glanspapier. Hierdoor komen de honderden prachtige foto’s van fotograaf Kris Vandevorst uitstekend tot hun recht. De overgrote meerderheid is afgedrukt op paginagroot en zelfs dubbelpagina groot formaat. Naast de excellente fotografie verrast de verstaanbare taal waarin het boek is geschreven. Het is geen sinecure om een wetenschappelijk gegeven zoals archeologie voor iedereen op een begrijpbare manier te beschrijven. De auteur is daar wonderwel wel in geslaagd en zelfs wat ironie en humor in de teksten te laten doorschemeren. Hierdoor is het boek uitermate onderhoudend zonder uitgesproken wetenschappelijk vakjargon.

Tags: Erfgoed, Geschiedenis van Vlaanderen, Vlaanderen