• Bladzijden: 244
  • Richtprijs: € 14,90
  • Datum: 17/07/2015
  • Uitgeverij: Heemkunde Nieuwerkerken
  • DE GROOTE OORLOG 1914-1918 GROOT-NIEUWERKERKEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE GROOTE OORLOG 1914-1918 GROOT-NIEUWERKERKEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Wat gebeurde er in Nieuwerkerken voor, tijdens en na WOI? Welke invloed had de oorlog op het dagelijks leven van deze dorpsgemeenschap?  Aan de hand van de notities van het gemeentebestuur en een plaatselijke onderwijzer tracht Luc Schepens, bestuurslid van de Heemkring Nieuwerkerken, een antwoord te vinden op deze vragen. Dit boek is voor de heemkring vooral een signaal naar de jeugd, opdat deze gruwel nooit meer vergeten wordt. Tot Groot-Nieuwerkerken behoren de dorpjes Binderveld, Kozen, Gorssum-Schelfheide, Nieuwerkerken en Weyer.  Van elk dorp worden de oud-strijders, gesneuvelden en weggevoerden een voor een uitvoerig opgelijst in een soort van levensloop.  Van elkeen is er een foto en staat vermeld wie de ouders waren, de geboortedatum, de geboorteplaats en het eventuele beroep.  Verder lees je over de deelname aan acties aan het front en herstelperiodes en -plaatsen wegens gekwetst of ziekte.  De bekomen eretekens en eventuele invaliditeit ontbreken niet in dit overzicht. Als laatste is er genoteerd met wie de betrokkene gehuwd is, wanneer hij overleden is en waar hij begraven ligt.

Ontroerend zijn de verhalen van de inwoners.  Zo is er de frontbrief van een jongen uit Kozen aan zijn broer, het verhaal van een gezin uit Geetbets en een krijgsgevangene uit Kozen die een vriendschapsband smeedde tijdens een gelegenheidsstiel in Duitsland.  De verslagen over de toestand van de parochies en kloosters vertellen over de gebeurtenissen van de oorlog vanuit het gezichtspunt van pastoors en zustergemeenschappen.

Dit werk is gelijktijdig een naslagwerk en een leesboek.

Je kan dit boek bestellen via de website van de heemkring. Met deze uitgave is weer maar eens gebleken hoe belangrijk een heemkundige kring is voor een dorp of stad.

Tags: Eerste Wereldoorlog