• Richtprijs: € 15,00
  • Datum: 21/06/2010
  • Uitgeverij: AMBO
  • Verdeeld door: VBK België
  • D-DAY Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • D-DAY Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Over D-Day of de landing in Normandië tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er al honderden boeken verschenen. Meestal zijn deze opgebouwd als een geschiedkundige opsomming van feiten. Met het boek van Beevor krijg je deze belangrijke fase in de Tweede Wereldoorlog onder de vorm van getuigenissen en ervaringen. Alles start met kolonel Stagg die de aartmoeilijke opdracht krijgt een juiste weersvoorspelling te maken.

Beevor heeft heel wat opzoekingswerk gedaan en dat is te merken aan het immens aantal voetnoten. De auteur geeft ook wel eens zijn eigen mening over hoe een militaire operatie al dan niet lukte. Het is aan de lezer om die mening te delen of niet. Toch zijn de feiten in het verhaal historisch correct. Niet alleen de landing zelf maar ook de opmars tot de bevrijding van Parijs is beschreven. Het boek verloopt chronologisch en bij elke grote operatie krijg je het relaas van een andere betrokkene.

Die verbinding met de mensen op het slagveld zorgt ervoor dat het boek gemakkelijk leest. Soms gaat het verhaal even over naar de Duitse zijde maar de geallieerden komen het meest aan bod. Door soldaten aan het woord te laten krijgt D-Day ook een meer menselijk aspect. Beevor is niet aan zijn proefstuk toe met deze manier van schrijven. Steeds gebruikt hij de goede mix van historische feiten met getuigenissen van mensen ter plaatse.

Al eerder verschenen van zijn hand werken over ondermeer het Oostfront ("Stalingrad"), Berlijn, de ondergang 1945, Kreta en de Spaanse burgeroorlog. "D-Day. Van de landing in Normandië tot de bevrijding in Parijs." is al aan zijn tiende druk toe en is een bevestiging van de hoge kwaliteit van dit boek.

Tags: Landing Normandië, Oorlog, Tweede Wereldoorlog