VOGELS ROND HET HUIS

Book VOGELS ROND HET HUIS
  • VOGELS ROND HET HUIS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • VOGELS ROND HET HUIS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Verwacht geen vogelgids of een boek met commentaar over vogels. Vogels rond het huis is een echt fotoboek. De enige tekst naast de inleiding zijn de onderschriften bij de foto’s - met de Nederlandse en de wetenschappelijke naam van de afgebeelde vogels - en het register achteraan in het boek.  Aan de hand van de foto’s kun je in eigen tuin gemakkelijk de verschillende vogelsoorten op naam brengen. De term ‘rond het huis’ heeft de fotograaf wel ruim gehanteerd. Zo vind je in het boek ook vogelsoorten die je enkel aan het water of in het bos kunt terugvinden. Een voorbeeld hiervan zijn respectievelijk de lepelaar en de bosuil.

Wim Weenink, de fotograaf, onderneemt geen verre reizen om zeldzame vogelsoorten te fotograferen. Hij blijft in de omgeving waar ook de lezer de vogels kan waarnemen. Hij heeft oog voor de gedragingen van de verschillende vogelsoorten. Uitzonderlijk mooi zijn de actiefoto’s van de territorium- of voedselconflicten tussen de verschillende vogelsoorten.

Het boek is luxueus uitgegeven met een harde cover, glanspapier en relatief groot formaat. Hierdoor komen de foto’s mooi tot hun recht, vooral de pagina- en dubbelpaginagrote afbeeldingen zijn indrukwekkend. Het werk van Wim Weenink heeft zijn weg gevonden naar vele toonaangevende natuurtijdschriften, boeken, kalenders en kaarten. Je moet zelf al een beetje vogelgek zijn om de kwaliteit van de foto’s op hun werkelijke waarden te beoordelen. Het moet de fotograaf geweldig veel tijd gekost hebben om schuwe vogels zoals de roerdomp of de bruine kiekendief voor de lens te krijgen.

Vogels rond het huis is een boek waar zowel de leken als de ervaren vogelkijkers veel plezier aan kunnen beleven.

Tags: Fotoboeken, National Geographic, Natuur