• Richtprijs: € 39,95
  • Datum: 10/12/2010
  • Uitgeverij: Fontaine Uitgevers
  • Verdeeld door: Agora
  • PRACHTIGE NACHT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • PRACHTIGE NACHT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Bij het lezen van het voorwoord zou je denken dat wat volgt foto’s zijn over astronomie. Alle foto’s, gemaakt door dertig mannelijke topfotografen van over heel de wereld, hebben dezelfde achergrond gemeen namelijk de sterrenhemel.  Deze topfotografen kiezen elk hun eigen voorgrond om prachtige foto’s te maken zoals aan de voet van de Fuji, een klooster in Athene, een vuurtoren in de haven van Algiers, een cactusbos in Arizona, de Atacama woestijn in Chili, ...

Volgens de erecode van het internationale project TWAN ‘The world at Night’, waarbij deze fotografen zijn aangesloten, mag een foto niet gemanipuleerd worden, tenzij een foto iets wil verduidelijken of aantonen zoals bijvoorbeeld de avondzon in het hoge noorden (pag. 60) of de maanschaduw boven  Zamba (pag. 101).  De foto’s zijn per continent gerangschikt en er staat telkens een beetje uitleg bij over de inhoud en de compositie.  De lezer krijgt ook, na al deze magistrale foto’s, een goede uitleg om zelf TWAN-foto’s te maken.  Al de aspecten zoals fototoestel, statief, lens, filter, sluitertijd … komen aan bod met tips en tricks.  Ook is er een kleine verwijzing naar een fotobewerkingsprogramma.  Wie meer wil weten over de TWAN-fotografen kan terecht bij het hoofdstuk ‘De mens achter de camera’.

Achteraan in het boek staat een herhaling van alle foto’s, in miniatuur, met bijkomende uitleg en eventuele verwijzigingen naar objecten en beelden aan de nachtelijke hemel.  Een astronoom zal tegen de Steelpan, ook wel Wagen of Pollepel genoemd, nooit Grote Beer zeggen.  De Steelpan (pag.146) is een sterrengroep in het sterrenbeeld de Grote Beer.  Als het boek astronomisch getint was zou de Hyaden (pag.86)  zeker vermeld worden want ze staat, zeer mooi, pal naast de maan.  De foto op pag.9 daarentegen wordt in ere hersteld op pag.116, Mars en een prachtig beeld van Orion als achtergrond voor het Monument Valley.

Fontaine Uitgevers hanteert in haar fotoboeken de tendens om achteraan in haar boeken de foto’s in miniatuur te herhalen met extra uitleg, in dit geval vind ik dat de vermelding over de instellingen van het fototoestel erbij had moeten staan.  Beter is dat deze uitleg én de miniatuurfoto bij de grote foto’s zélf staat.  Een boek met een bladformaat  van 29,2 cm x 30 cm biedt voldoende oppervlakte om dit alles te centraliseren.

Zelf wil ik ook wel eens al die locaties bezoeken.  Om te genieten van al die pracht maar vooral om uren te kijken naar die prachtige sterrenhemel.  Dit boek is kunst met de grote K: fotografie met het fimament als achtergrond.  Zoals de cover vermeld: ‘Een hemel vol sterren boven de mooiste landschappen op aarde’ is dit een perfecte verwoording van de inhoud.

Ondertitel: Een hemel vol sterren boven de mooiste landschappen op aarde

Tags: Fotoboeken, Fotograferen, Geschenkboek