• ISBN: 9789020972054
  • Bladzijden: 240
  • Richtprijs: € 49,95
  • Datum: 9/12/2007
  • ANTWERPEN, ATLAS VAN EEN STAD IN ONTWIKKELING Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ANTWERPEN, ATLAS VAN EEN STAD IN ONTWIKKELING Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Al eeuwenlang wordt er in Antwerpen gewerkt en gepland -beide vaak in willekeurige volgorde- aan gebouwen, huizen, straten, monumenten, wallen, grachten en pleinen. De stad, zoals we die vandaag kennen (of leren kennen) is immers het resultaat van haar ontwikkeling in het verleden. In Antwerpen blijkt die ontwikkeling bijzonder goed gedocumenteerd zoals de lezer kan vast stellen in dit bijzonder schitterende boek. De auteur schildert bovendien in duidelijke bewoordingen de lange weg die werd afgelegd van de eerste nederzettingen in hwat nu Antwerpen heet tot de herontdekking van het stedelijke erfgoed vanaf de 20ste eeuw.

In deze uitgave werd een grote hoeveelheid illustraties over de ontwikkelingsgeschiedenis van Antwerpen gebundeld: historische kaarten, schilderijen, plannen, schetsen en afbeeldingen allerhande en van alle tijden. Het geheel wordt door Rutger Tijs zeer vakkundig toegelicht en beschreven met veel zorg en aandacht voor verduidelijking en achtergrondinformatie. Tussendoor komen er uit het stadsverhaal details naar boven die aantonen dat de Antwerpenaar -en de mens in het algemeen- al vele eeuwen geleden praktijken toepaste die ook vandaag nog gangbaar zijn zoals bijvoorbeeld het omzeilen van bouwvergunningen of het onnodig slopen van interessante bouwwerken of structuren zoals stadswallen.

Aan diverse aspecten van de ontwikkeling van Antwerpen zijn aparte hoofdstukken gewijd. De lezer wordt ingewijd in de ontwikkeling van de belangrijke stadswijken, de aanleg van versterkingen, enz … De bouw van talrijke monumenten krijgt aparte aandacht, ook voor wat betreft hun plaatsing in het stedelijke décor.

Wil je een stad als Antwerpen beter leren kennen, dan is ook kennis van haar verleden belangrijk. Dit bijzondere boek levert daaraan absoluut een zeer leerrijke en boeiende bijdrage.

Afmetingen: 29,5x 29,5 cm

Tags: Atlas, Citytrip Antwerpen, Geschiedenis, Vakantie België, Vlaanderen