• Bladzijden: 312
  • Richtprijs: € 29,99
  • Datum: 10/03/2015
  • Uitgeverij: Kosmos Uitgevers
  • BEROEMDE REIZEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • BEROEMDE REIZEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Meer dan zeventig "beroemde" reizen worden telkens in een paar pagina's voorgesteld in deze uitgave, rijk aan foto's. Je moet je wel even aanpassen aan de inhoud van het begrip "reizen" dat de auteurs voor ogen staat. Zowel de route naar Santiago de Compostela, de Zijderoute als de Noorwestelijke Doorvaart en de allereerste Tour de France komen aan bod. En verder bijvoorbeeld ook zowel de Trans-Siberische spoorlijn als de Wierookroute, de Chinese Muur en de Hadj.

Voor sommige van die reizen kan je dus in de voetsporen treden van de eerste of de vroegste reizigers, bij andere heeft er niemand een idee van waar het oorspronkelijke traject feitelijk liep. De loop van de Mississippi en de Ganges zijn best te volgen bijvoorbeeld, maar niemand heeft een precies idee van het traject van de Maya-route of zelfs maar Marco Polo's ontdekkingstocht. Toch staat er bij iedere reis vermeld hoeveel de totale afstand en de totale reisduur bedragen. Anders dan gesuggereerd kan je veel trajecten dus niet overdoen.

Ondanks de reputatie van de oorspronkelijke Engelstalige uitgever, Lonely Planet, is de inhoud niet vlekkeloos. Hoe komt een kaderstukje over "Romes oude wonderen" terecht op prachtige foto van Venetië? De Congo wordt vermeld als "de tweede rivier ter wereld", terwijl die hooguit de 9de plaats kan claimen als het gaat om de lengte. Wel correct is de auteur wanneer hij in dit hoofdstuk over de ontdekkingsreiziger Joseph Conrad de wandaden van Leopold II beschrijft. Tijdens zijn tocht stroomopwaarts de Congorivier ontdekte Conrad de vreselijke misdaden van de Belgische koning.

We onthouden vooral de prachtige foto's van deze uitgave. De lezer krijgt daarnaast telkens een summiere aanzet tot beroemde reizen.

Ondertitel: "Van Route 66 tot de Orient-Express".

Tags: Reistips