• Categorie: Gastronomische reisboeken
  • Richtprijs: € 19,90
  • Datum: 18/01/2009
  • Uitgeverij: TIC
  • KOKEN MET LIMBURGS BIER Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • KOKEN MET LIMBURGS BIER Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De beide Limburgen, het Vlaamse en het Nederlandse, kunnen prat gaan op een gevarieerd aanbod aan brouwerijen met tal tal van heerlijke bieren. Combineer die bieren met gerechten van eigen bodem en je kunt een uitgebreide kaart met smakelijke gerechten klaarstoven. De beide auteurs snelden van kookpot naar pc, kookten en bakten, proefden en schreven.

Na hoofdstukje "wat is bier?", "het maken van bier" en "de soorten bier" worden de Limburgse brouwerijen en hun bieren gepresenteerd. Volgens de auteurs zit er 70 tot 90% water in bier. Naar mijn bescheiden mening is er geen enkele Limburgs bier (en slechts een zeldzaam ander) waar minder dan 90% water in zit. Het valt meteen op dat de auteurs niet zo goed thuis zijn in de brouwerijen aan deze zijde van de Maas. Meestal wordt slechts een beperkte bierselectie vermeld,.

Het verhaal over "Alken Maes, Waarloos" is echt een flater. De auteurs vertellen de geschiedenis van de brouwerij Maes in Waarloos in de provincie Antwerpen, die de eigenaar is, maar er wordt met geen woord gesproken over de brouwerij in Alken (in Limburg), waar de Cristal zowat 80 jaar geleden ontstond en nog steeds gebrouwen wordt! Misschien toch maar eens langslopen?

Over het culinaire aanbod mag ik positiever zijn. De lezer-kok-genieter krijgt een zeer ruim aanbod voorgeschoteld van recepten allerhande: van soep over varkensvlees tot eiergerechten en gebak, allemaal met Limburgs bier als een van de ingrediënten. Een kleine greep uit de vele lekker klinkende recepten: haas in Limburgse Tripel, visschotel met Blonde Christoffel, kruidenomelet van Achel, preifantasie met Cristal, Riefkeukskes met Brand, ... Toch één kleine bemerking: bij de inleiding tot de gerechten lezen we "boter kan vervangen worden door varkensvet, margarine of olie". Toch benieuwd wie nog varkensvet gebruikt in plaats van boter? Maar verder: vooral genieten en smullen van het vele lekkers dat beide Limburgen te bieden hebben.

Afmetingen: 16 x 21 cm