• Categorie: Gastronomische reisboeken
  • Richtprijs: € 25,00
  • Datum: 31/12/2017
  • Uitgeverij: Kosmos Uitgevers
  • WIJNROUTES (LONELY PLANET) Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • WIJNROUTES (LONELY PLANET) Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Maar liefst 327 wijngaarden in 20 landen deden de auteurs aan. Ze groepeerden die wijngaarden zodat de lezer de keuze krijgt uit 52 wijngebieden om daar op bezoek te gaan. Ik kan me voorstellen dat de auteurs genoten hebben van die godendrank, de landschappen en de kennismaking met de wijnbouwers. Ze hebben er alvast een gemeenschappelijk kenmerk aan overgehouden: het gebruik van al te veel verheerlijkende omschrijvingen. Al geef ik toe, het moet niet eenvoudig geweest zijn om al dat heerlijks sober te beschrijven. Deze zin illustreert wat ik bedoel: "De idyllische wijngaarden liggen op lieflijke heuvels rondom de slaperige dorpjes...".

Uiteraard leidt deze gids je naar regio's bekend om hun bijzondere wijnen zoals Bourgondië, Champagne, Rioja, Napa Valley, de Moezel, Mendoza, Toscane, ... Maar deze uitgave doet ook gebieden aan waarvan de wijnfaam veel minder hoog reikt: Thracië (Turkije), Brda (Slovenië), Meknès (Marokko) en Batroun (Hongarije). Bordeaux ontbreekt dan weer compleet.

De wijnreiziger krijgt behoorlijk wat praktische informatie mee over de regio's die aangedaan worden. De beschrijvingen van diverse wijngaarden en wijnen lezen aangenaam. Maar soms vraag je je ook af welke boodschap de lezer heeft aan het levensverhaal van een wijnmaker, dat iemand bruist van niet verder vermelde ideeën of er uitziet als een anarchistische alchemist, terwijl je toch vooral iets meer wil weten over zijn wijn. In een boek waarin 327 wijngaarden uit de ganse wereld aan bod komen doen dergelijke details (hoe leuk ook) er niet toe. Wijn, daar moet het om gaan. Misschien zijn 327 wijngaarden, verspreid over de ganse wereld dan nog, toch wat te veel voor één boek?

Ondertitel: "Ontdek de mooiste wijnstreken ter wereld".

Tags: Lonely Planet, Wijnen