• Categorie: Gastronomische reisboeken
  • Richtprijs: € 27,50
  • Datum: 2/01/2011
  • Uitgeverij: Davidsfonds
  • TRAPPIST Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • TRAPPIST Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Netterwijl ik dit boek las brandde de abdij van Rochefort voor een flink stuk uit. Gelukkig bleef de brouwerij gespaard, want ik had nog niet alle trappisten van deze abdij geproefd. Niet dat je meteen het ganse trappistengamma moet proeven tijdens de lectuur van dit boek, maar het zou wel een mooie en aangename combinatie zijn van theorie en praktijk.

Bierkenner Jaf Van den Steen proefde niet alleen al trappisten, hij mocht ook een kijkje nemen achter trappistendeuren die voor het grote publiek gesloten blijven. Eén gelukzak mocht hem vergezellen: fotograaf Jan Crab, die zorgde voor de vele prachtige foto's in dit uitvoerige trappisthandboek. Auteur en fotograaf beperken zich niet tot de lekkere bieren, ze hebben ook oog voor de historische, economische en monastieke aspecten van het trappistgebeuren.

Voorafgaand krijgt de lezer een overzicht van de vorming en opkomst van de kloosterorde die vandaag op 7 plaatsen in de Benelux een van de lekkerste en meestbejubelde biergenres brouwen. Vervolgens komen de 7 abdijen en hun respectieve bieren elk apart aan de beurt. De auteur heeft ooh voor geschiedenis en de evolutie van de abdijen en de bieren. De bieren worden degelijk besproken, zodat de lezer enigszins wegwijs geraakt in deze complexe wereld van kleuren, geuren en smaken. Een enkele keer geraakt de auteur zelf het spoor bijster: in de adressenlijst worden maar 5 van de 7 abdijen vermeld.

Niet alleen het verhaal van de paters en hun bieren is interessant, door zijn vakkennis en zijn verhalende schrijfstijl biedt de auteur ook aan de leken onder de trappistdrinkers meer inzicht.

Ondertitel: "De zeven heerlijke bieren".

Tags: Davidsfonds Uitgeverij, Gastronomie