• Richtprijs: € 29,90
  • Datum: 13/07/2007
  • Uitgeverij: Fontaine
  • Verdeeld door: Agora Uitgeverscentrum
  • DUIZEND-EN-ÉÉN SMAKEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DUIZEND-EN-ÉÉN SMAKEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De auteur beschrijft in dit boek drie grote keukens rond de Middellandse Zee, die zich ontwikkelden uit de ontmoeting tussen het Westen en het Oosten: de Marokkaanse, de Turkse en de Libanese. Proef mee van het vele heerlijks dat die keukens (en die culturen) ons te bieden hebben.

Vooraf krijgt de lezer een overzichtje van de drie keukens, maar vooraal de goede raad van de auteur om de recepten in dit boek met de nodige vrijheid te gebruiken, rekening houdend met de eigen smaak. Zoals in iedere keuken is de voorbereiding belangrijk. Daarom krijg je hier vooraf informatie over de diverse smaakstoffen, de voorbereiding van enkele belangrijke groenten en het werken met het veel voorkomende filodeeg.

Elk van de drie keukens wordt apart behandeld, met veel aandacht voor de eigenheid van het koken en de eigenlijke maaltijd. Voor ieder land is er een inleiding, daarna volgen respectievelijk voorgerechten, hoofdgerechten en nagerechten. De auteur beperkt zich hierbij niet tot recepten en bereidingen, maar bezorgt de lezer ook veel informatie over de rol van bepaalde ingrediënten, over de wijze van opdienen, over de veranderingen die de bereiding in de loop der tijden onderging, over haar eigen voorkeur, over de eventueel te gebruiken dressing, of … In dit mooie boek zitten er tips en informatie met hopen voor wie zelf aan de slag wil, maar ook veel weetjes voor wie met graagte de rol van proever op zich neemt.

De mooie layout en afwerking van deze lekkere uitgave verdienen aparte aandacht. Het gebruik van papier met verschillende zachte kleuren voor elk van de drie keukens en de zachte tinten van de afbeeldingen verhogen het kijkgenot. Leesplezier is er eveneens; het lijkt wel of je over de schouder van de auteur kan meekijken en –luisteren terwijl ze vertelt over het vele lekkers dat hier te genieten valt.

Ondertitel: De keukens van Marokko, Turkije en Libanon
Afmetingen: 19,5 x 25 cm