• Categorie: Gastronomische reisboeken
  • Datum: 23/05/2007
  • Uitgeverij: Tirion Uitgevers
  • Verdeeld door: VBK België
  • DE COMPLETE INDONESISCHE KEUKEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE COMPLETE INDONESISCHE KEUKEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De Indonesische bevolking omvat zowat tweehonderd miljoen mensen, verdeeld over driehonderd verschillende bevolkingsgroepen, die zich verspreid hebben over ongeveer drieduizend eilanden. Het moge duidelijk zijn dat uit zo’n uitgebreid en complex bewoningspatroon moeilijk één Indonesische keuken te distilleren valt. En dan hebben we het nog niet over de invloeden uit omliggende gebieden of van religieuze aard.

Uiteindelijk behield de auteur 785 recepten uit tal van eilanden en regio’s. Samen vormen ze een smakelijk, kleurrijk en aromarijk totaalbeeld waaruit eindeloos inspiratie kan geput worden door grote en kleine koks. Om het geheel enigszins overzichtelijk te houden zijn de recepten regionaal opgenomen: van Sumatra tot Sulawesi, van Kalimantan tot de Molukken, van Papua tot ... Bij elk van de 8 regio’s schreef de auteur een inleiding die de voornaamste karakteristieken weergeeft, maar ook ruimte laat aan de auteur om te vertellen hoe de recepten ingezameld werden. Het aantal foto’s is eerder beperkt: alle aandacht gaat naar de recepten zelf. De verscheidenheid aan gerechten in deze regionale hoofdstukken is zeer gevarieerd en uitgebreid. De auteur wijst ook op de verschillen tussen de Indonesische en de “Indische” keuken, die nogal eens door elkaar gehaald worden, ook in restaurants.

Belangrijk voor de kookliefhebbers uit onze contreien is de kennismaking met de ingrediënten en de mogelijke vervangmiddelen daarvoor. In ruim 45 pagina’s, van adas tot wani, wordt beknopt uit de doeken gedaan hoe de ingrediënten eruit zien, waarvoor ze kunnen gebruikt worden, enz ... Minstens even belangrijk is het hoofdstuk over basisbereidingen en basistechnieken. Ook de registers achteraan in het boek zijn best nuttig; ze rangschikken respectievelijk de ingrediënten en de gerechten, volgens hun plaats op het menu en ook nog eens geografisch.

De receptuur wordt duidelijk en bondig beschreven in dit kookboek. Iedereen met enig keukengevoel kan hiermee tal van heerlijke Indonesische gerechten op tafel toveren.

afmetingen: 17 x 24 cm