• Categorie: Fietsgidsen
  • Richtprijs: € 17,95
  • Datum: 30/12/2006
  • Uitgeverij: Pearson Education
  • Wijnroutes Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • Wijnroutes Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Insiders weten al langer dat de Lage Landen een ruim en gevarieerd aanbod aan wijngaarden en lekkere wijnen te bieden hebben. Voor deze uitgave maakte de auteur een selectie en trok met de fiets langs een aantal ervan, hetgeen resulteerde in zeven wijnroutes. Onderweg beperkte ze zich niet tot een kennismaking met de wijngaarden en de wijnen, maar ze laat ook de wijnmakers aan het woord over hun passie.

Het concept van dit boek is uitstekend. De auteur bezorgt je onderweg extra informatie zoals, waar kan ik eten en slapen, wat is er nog meer te zien in de omgeving, waarom is deze wijngaard een bezoek waard, hoe benadert de wijnboer zijn vak, enz … Maar daarnaast zijn er ook een aantal onderwerpen die zorgvuldiger moesten bekeken zijn.

In haar enthousiasme vertelt de auteur over “fietsnetwerken in België met blauwe borden”. In Limburg zijn ze weliswaar blauw, maar in andere Vlaamse provincies duiken anders gekleurde borden op terwijl Wallonië eigenlijk geen fietsnetwerk heeft. Of maakte het Limburgse fietsroutenetwerk zo’n indruk dat ze het zich meteen ook droomde voor de rest van België?

Opvallend bij haar bezoeken aan wijngaarden is dat de auteur het zelden heeft over de druivenrassen, nochtans een onderwerp dat menig wijnliefhebber interesseert. Ze geeft de voorkeur aan de term “cépage” boven “monocépage” als ze het heeft over wijn gemaakt uit één druivenras. Ik had graag geweten wat “heiderzandsteengrond” is, maar ook Google wist het niet. Geografisch valt er een kleine uitschuiver te noteren wanneer de Kluisberg, gelegen in het Vlaams-Brabantse Bekkevoort, vermeld wordt als “de hoogste berg van Limburg”. Het hoogste punt van Limburg ligt overigens in Voeren.

Uit het standpunt van de fietser is dit best een prettig boek, al mochten de kaarten gedetailleerder zijn en waar mogelijk knooppunten vermelden. Hier en daar wat méér en helemaal correcte informatie zou nog meer mensen tevreden stellen.