WRITERS OF THE AMERICAN SOUTH

Book WRITERS OF THE AMERICAN SOUTH
  • WRITERS OF THE AMERICAN SOUTH Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • WRITERS OF THE AMERICAN SOUTH Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Het Zuiden van de Verenigde Staten is een uitgestrekte regio met een boeiende cultuur en dat uit zich niet alleen via de muziek, maar bijvoorbeeld ook via de grote schrijvers die hier leefden en hun inspiratie vonden. Deze interessante uitgave gaat op zoek naar het “literaire landschap”, zeg maar de persoonlijke leefomgeving, van een aantal van die auteurs, zowel levende als overledene.

In zijn inleiding beschrijft Hugh Howard in enkele rake trekken hoe hij zijn selectie van schrijvers voor dit boek maakte en wat de soms verrassende links zijn tussen een aantal van hen. Met enkele fraaie zinnen omschrijft hij hoe gevarieerd het leven in het diepe zuiden ook echt kan zijn terwijl je op zoek bent naar de leefplaatsen van die auteurs. De best gekende onder de schrijvers opgenomen in deze uitgave zijn: William Faulkner, Ernest Hemingway en Margaret Mitchell. Maar ook de verhalen over auteurs die wat minder bekendheid genieten bij het grote publiek aan deze zijde van de oceaan zijneven boeiend: John Casey, Barry Hannah, Ann Patchett, …

Over elk van de geselecteerde auteurs schreef Hugh Howard een prettig leesbare tekst, met biografische inslag en met veel aandacht voor aspecten van de regio en de leefomgeving. Soms vertellen de auteurs zelf over de relatie tussen hun woning en hun werk in goed gedoseerde interviewfragmenten.

De fotograaf legde de soms fraaie of soms bescheiden leef- en werkplaatsen van de auteurs vast in een degelijke, eenvormige stijl. In sommige interieurs wil je direct zelf aan de schrijftafel gaan zitten, op andere plaatsen is het gemakkelijk voor te stellen dat het schitterende uitzicht inspiratie kan opleveren. Bijna de helft van de 21 woonplaatsen is te bezoeken; alle details daaromtrent vind je achteraan in het boek.

In dit boek vind je meer dan voldoende stof voor een literaire reis door het zuiden van de USA, zie het in werkelijkheid of in je hoofd.