• Bladzijden: 109
  • Richtprijs: € 19,50
  • Datum: 18/03/2018
  • Uitgeverij: Odyssee Reisgidsen
  • DUURZAME ARDENNEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DUURZAME ARDENNEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Duurzaam is hét werkwoord voor de toekomst van de milieubewuste toerist.  Dit boek is daar een schitterend initiatief van én vraagt daarom om meer. In het voorwoord wordt aangehaald wat duurzaam toerisme inhoudt: rekening houden met de huidige én toekomstige impact op het milieu, de economie en het sociaal gegeven. Aangezien de toerist ook meer en meer op zoek is naar een duurzame vakantie is dit boekje een onmisbaar item om een verblijf in de Ardennen te plannen.

Verrassend is de manier waarop de schrijver vier provincies en hun dorpen en steden aan je voorstelt.  Vanuit verschillende invalshoeken worden de vele locaties benaderd.  Je leest over de plaatselijke geschiedenis zoals het minder gekende deel van Oost-België, het voormalige Prins-Bisdom Luik, het Ardennen offensief, de abdij van Clairefontaine en het gebruik van de wetsteen. Een rode draad in dit werk zijn de korte teksten uit een oude boek van 1886 verteld door een onbekende reiziger.  Dit biedt een leuk intermezzo en kadert de omgeving in een ander, boeiend perspectief.

Uiteraard wil je weten welke inspanningen “d’ Ardennen” doet om duurzaam te zijn. Het is opvallend hoeveel initiatieven er genomen worden.  Wat te denken van de Bistrots de Terroir waar minimaal drie streekproducten en één streekgerecht worden aangeboden. Of de talloze ambachtelijke markten.  Of het Parc Chlorophylle waar de kinderen op een educatieve en speelse manier het bos en haar bewoners leren kennen. De bereikbaarheid van de vele dorpen, met gebruik van de trein of bus, vanuit de stad is duidelijk uitgelegd. Hoe duurzamer kan je zijn als bewuste toerist!

Dit boekje bevat talloze URL’s die je doorverwijzen naar informatieve sites over fietsmogelijkheden, wandelpaden, kajakgelegenheden, gastronomische weetjes en toeristische diensten.  Je kan deze gids, die volop aandacht heeft voor het duurzame karakter en de duurzame verblijven in de Ardennen, ook verkrijgen als e-book. Het boek heeft ook een Facebookpagina: "Odyssee Reisgids Duurzame Ardennen"? Hier  verschijnen regelmatig nieuwtjes.

Zin in een vakantie in het groene hart van de Ardennen? Met deze reisgids ben je er helemaal klaar voor!

Tags: Vakantie Ardennen