• Bladzijden: 303
  • Richtprijs: € 39,99
  • Datum: 22/05/2016
  • Uitgeverij: Terra - Lannoo
  • ONMETELIJKE NOORDZEE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ONMETELIJKE NOORDZEE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Fotoboeken hebben soms iets magisch.  Ze kunnen vanaf het eerste moment boeien en je doen dromen van de gefotografeerde plaatsen.  Zo ook met dit boek van landschapsfotograaf Martin Kers.   Hij heeft de uitdaging aangegaan om de veelzijdige en onmetelijke Noordzeekust in beeld te brengen. De reis startte hij in Noorwegen.  Van daaruit ging het verder naar Denemarken, Duitsland, Nederland, België, Frankrijk, Engeland, Schotland om tenslotte aan te komen op de Orkney- en Shetlandeilanden.

Via de foto’s toont de fotograaf zijn veelzijdige interesses. Zo heeft hij aandacht voor de plaatselijke economie zoals de offshore industrie in Noorwegen en de gestroomlijnde ketting van de visvangst tot het vertrek van de zéér grote koelwagens naar vele Europese landen.  Vuurtorens, als baken voor de schepen, vind je terug in alle soorten langsheen de Noordzeekust. Niet-alledaagse gewoonten worden ook mooi in beeld gebracht.  In Grimstad rijden ze met het boodschappenkarretje tot aan de boot in plaats van tot aan de auto.  Of zoals in Lüttmoorsel, Duitsland, waar sommige bewoners enkel met een soort privétreintje hun woning kunnen bereiken. Of een zweefbrug in Middlesbrough, Engeland, die je van de ene oever naar de andere kant van het water brengt.

Formidabel mooie foto’s zijn er gemaakt van fenomenen of gevolgen ervan zoals luchtspiegelingen, opmerkelijke harde stranden en weggeslagen delen van kusten.  Met dit boek bekijk je de Noorzeekust met een andere bril.  Je leert dit gebied beter kennen via andere, soms onbekende invalshoeken. Een uitstekend werk is hier neergezet of beter ... tentoongesteld in een gebonden fotogalerij.

Ondertitel: Reizen van kust naar kust

Tags: Fotoboeken